Halaman

Jumaat, 7 Disember 2012

MengeMbirakan Orang BahaGiakan diRi

Assalamualaikum sahabat.Sudah lame rasanya saya tidak mencoret didalam ruangan ini..
Mengembirakan orang merupakan amalan yang disukai ALLAH.Kemampuan untuk mengembirakan orang mampu mencetuskan situasi yang harmoni dikalangan kita semua.Betul tak?????

Bak kata orang inggeris "what ever goes around turn around"...Peganglah kata-kata itu dalam kehidupan kita.Rasulullah SAW bersabda bahawa"amal yang paling dicintai ALLAH adalah rasa gembira yang engkau resapkan kedalam hati muslim atau mengeluarkan masalah daripadanya atau membayar hutangnya atau mengusir rasa laparnya."(riwayat Ibn Abi al-Dunya dan Al-Tabrani).

Kita x perlu melihat jauh untuk mengembirakan hati seseorang tetapi cukuolah sekadar sikap mengambil berat atau prihati terhadapnya.Jika anda ingin membuat seseorang gembira belajarlah unutk menghargai mereka dengan memberi pujian keepada pencapaian mereka atau kelebihan mereka.Pujilah mereka dihadapan orang ramai , tetapi tegurlah mereka di tempat yang tersembunyi.

Pernahkah kita terfikir mengapa seseorang yang berkarekter lucu memiliki kelebihan dalam menarik perhatian orang ramai???Berada dikalangan orang yang riang dapat membahagiakan hati kita..Senyum itu sedekah...Kita akan bahagia jika orang disekeliling kita bahagia.

Kebaikan dikatakan bahasa cinta.Dengan melakukan kebaikan seseorang sudah cukup membuktikan kita mengambil berat terhadapnya.Memberi kebaikan menggambarkan rasa sayang kita kepada seseorang.Kekuatan islam Islam banyak bergantung kepada sikap individu dalam membina hubungan yang membahagiakan.




Betul tak , kalau kita buat orang disekeliling kita bahagia kita pun akan bahagia!!!! tepuk dada tanya iman..Jdi senyum lah..lalalala comelya saya tengok awak senyumm!!!!! cute gitu....assalamualaikum


Tiada ulasan: