Halaman

Selasa, 13 Mac 2012

MUSLIMAH ACUAN AL-QURAN

Asslamualaikum.
Wahai sahabat sekalian , saya ingin bercerita.Ambillah pengajaran dari kisah ini.


         Terdapat 3 jenis cincin.Cincin berlian , cincin emas dan cincin tembaga.Cincin tembaga letaknya di pasar pagi , pasar malam dan kedai-kedai biasa.Pengunjung boleh mencubanya dengan sesuka hati .Selain itu ada juga yang dijaul ditepi jalan ,cincin tersebut tidak mustahil akan  terpalit debu .Tidak ramai orang yang menghargai cincin tersebut .
           Cincin emas.Cantik!.Letaknya didalam bekas kaca.Dipamerkan kepada pengunjung.Tidak ramai pengunjung yang mendekatinya melainkan yang betul-betul ingin membelinya.Harganya pastilah lebih mahal dari cincin tembaga.
            Cincin berlian.Sangat menakjubkan ciptaan ALLAH!.Letaknya ditempat yang tersorok.Dipakai di dalam majlis yang tertentu.Orang lain tidak mampu menyentuhnya melainkan pemiliknya.
           Bedasarkan kisah diatas ,simboliknya cicin tembaga itu adalah wanita yang sengaja mambenarkan dirinya disentuh oleh mana-mana ajnabinya sesuka hatinya.Setelah madu disedut hampas dibuang.
          Manakala cincin emas adalah wanita yang mendedahkan auratnnya seperti cincin emas yang dipamerkan didalam bekas kaca.Tidak boleh disentuh tetapi boleh dilihat auratnya . Wanita wajib menutup auratnya dengan ajnabi , seluruh tubuhnya melainkan muka dan kedua tapak tangan.
         Cincin berlian!.Cantik dimata dan cantik untuk dipakai.Hrganya sangat mahal.Simboliknya wanita solehah adalah wanita yang menjaga auratnya dari ajnabi dan menepati semua ciri-ciri yang telah saya kemukakan dibawah.Hanya lelaki yang memiliknya yang berhak sepenuhnya keatas wanita tersebut. Jagalah maruahmu wahai wanita. Jangan mudah tertipu dengan keindahan dunia.Kita hidup didunia ini hanya sebagai seorang pengombara yang mengumpul bekalan  untuk meneruskan perjalanan di akhirat nanti




CIRI-CIRI WANITA SOLEHAH
1)Mentauhidkan ALLAH tanpa menyekutukanNYA walau dengan apapun
2)Tunduk akan perintah ALLAH , memperbanyakkan ibadah 
3)Sentiasa bertaubat kepada ALLAH , lisannya sentiasa mengenai kebesaran ALLAH semata2
4)Mentaati suami dalam perkara yang tidak bercanggah dengan syarak
5)Menutup aurat
6)Tidak bersama lelaki yang bukan mahramnya
7)Sentiasa bersedekah dalam keadaan yang susah mahupun yang senang
8)Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
9)Mereka yang sentiasa bersyukur dan bersabar dalam menghadapi rintangan
10)Sentiasa mengingati ALLAH seperti mempertingkatkan amal ibadahnya
11)Mereka yang cuba memahami dan menghayati al-quran dan maksudnya
12)Mereka yang tidak meninggalkan solat 5 waktu melainkan uzur
13)Mereka yang mentaati kedua ibu bapanya




Wahai wanita bersyukurlah kita, kita merupakan ciptaan ALLAH yang istimewa.Jagalah maruahmu dari dicemari oleh kotoran yang mampu membinasakanmu kelak.Ingatlah wahai wanita , golongan yang ramai dineraka adalah wanita.Seindah-indah ciptaan adalah wanita solehah.Seorang wanita solehah bersamaan dengan seribu lelaki yang soleh.


Dari Abdullah Ibnu Amru , Rasulullah bersabda "Dunia ini adalah harta sebaik-baik harta adlah wanita soleha", riwayat Muslim


Yang baik itu dari ALLAH yang buruk itu datang dari saya.Betulkan saya andai ada kesalahan.









Tiada ulasan: