Halaman

Khamis, 8 Mac 2012

BIOGRAFI IMAM AL-MAHDI

TANDA BESAR KIAMAT TURUNNYA IMAM AL-MAHDI 


Menurut Al- Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam kitab Al-Qaulul Mukhtashar fi Alamati Al-mahdi Al-Muntazhar , dia berkata , "Dlam kehidupannya dia  mengamalkan sunnah nabi SAW .Dia tidak membangunkan orang dari tidur , tidak menyebabkan pertumpahan darah , berperang mengikut sunnah , menegakkan sunnah dan menghapuskan segala bidaah.


    Dia menegakkan agama pada akhir zaman seperti yang dilakukan oleh nabi SAW. Dia menguasai dunuia seperti Zulqarnaian dan Sulaiman a.s.Dia telah memusnahakan salib , membunuh babi serta  mengembalikan kemuliaan dan kenikmatan kepada kaum muslimin.Dia telah memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kebajikan yang sebelum ini dipenuhi dengan kezaliman ,harta bendanya melimpah ruah sehingga tidak terhitung nilainya da dibhagikan secara tepat dan saksama .


    Ibnu Hjar berkata , "pada masa al-mahdi , semua umat yang baik dan soleh mahupun terkejut merasakan kenikmatan yang tidak pernah dirasai sebelum ini . Hujan turun dari langit tanpa apapun yang menahannya walaupun setitis dan segala jenis buah-buahanj dikeluarkan dari bumi,\.Dia memimpin peperanagn demi peperangan sehingga kekayaan melimpah ruah .Malah semua kota dari timur hingga barat berjaya ditaklukinya..


           Raja- raja  India diserahkan kepada Al-Mahdi  dalam keadaan terpaksa dan simpanan mereka dijadikan hiasan di Baitul Maqdis .Manusia datang kepadanya seperti lebah mengerumi sarangnya.Pada zamannya, serigala digembalakan di satu tempat .Bayi bermain bersam ular dan kala jengking . Ini tidak membahayakan mereka sama sekali .Satu jenis tanaman ditanam , tumbuh tujuh jenis tanaman . Selain itu tidak ada riba , zina ataupun minuman keras .Malah umur menjadi lebih panjang , amanah ditunaikan dan dan kejahatan dihapuskan . Tidak ada seorang pun yang membenci keluarga nabi Muhammad SAW dan beliau menjadi insan yang paling disayangi  di antara makhluk . ALLAH telah memadamkan api fitnah dan mengamankan bumi dengan kehadirannya sehingga lima orang wanita menunaikan ibadah haji tanpa ditemani lelaki.







Tiada ulasan: