Halaman

Sabtu, 14 April 2012

ZINA

Assalamualaikum, terima kasih kepada pembaca yang telah menghubungi facebook saya untuk bertanya akan hal ini.Soalannya berkaitan zina.Kita sebagai hamba ALLAH perlu menjaga perilaku kita. Kita tidak boleh mendekati zina . Firman ALLAH

"Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
-Surah Al-Israk: ayat 32



Sedangkan untuk menghampiri zina kecil pun kita telah ditegah inikan pula untuk melakukannya.Contoh zina kecil adalah zina mata.Apabila seseorang itu tidak menjaga pandangan matanya daripada memangdang ajnabinya hendaklah ditundukkan pandangannya.


seterusnya hukum zina , Firman ALLAH ;
"Perempuan dan lelaki yang berzina maka deralah tiap-tiap seorang daripada mereka 100 rotan dan janganlah belas kasihan kepada kedua-duanya kerana ini akan mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan sekumpulan daripada orang yang beriman."
-Surah An-Nur: ayat 2



"Dan orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba mereka, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari selain itu, maka mereka itulah orang yang melampaui batas."
-Surah Al-Mukminun: ayat 5-7



sabda rasullah SAW
"Umatku akan sentiasa baik selagi belum lahir anak zina di kalangan mereka. Jika anak zina sudah tersebar di kalangan mereka, maka aku bimbang Allah akan menimpakan azab-Nya kepada mereka."
-Hadis riwayat Imam Ahmad 



Ya akhi , ya ukhti renung2kanlah sabda nabi kita ,jauhilah perbutan yang akan mendekatkan diri kepada zina.Akhir kata dari saya tepuk dada tanya iman.


       

Tiada ulasan: