Halaman

Sabtu, 25 Februari 2012

hukum couple

assalamualaikum...seperti yang saya jnjikan sebelum ney saya akan update sal COUPLE.
Menurut ustazah  shahidah sheikh ahmad....Pada asasnya hukum bercouple itu adalah  HARUS.Ilam adalah agam yang pentingkan persaudaraan dan berkasih sayang.Namun terdapat beberapa tindakan yang menjadikannya HARAM.islam menetpkan syarat tertentu bagi perhubungan ajnabi.

1)MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK

             Niaitu mestilah berterusan niat yang baik iaitu untuk pernikahan  ..bukan untuk bersukaria seperti menurut hawa nafsu , membalas dendam dan lain-lain.

2)HENDAKLAH MEMATUHI SYARIAT
            
             Maksudnya perlulah menjaga batas2 dalam pergaulan . Lumrah lah andai bercouple , tal lari dari berdating , bershopping , bercakap dan bermacam2 lagilah.Mesti menggunakan perkataan syang , abiey , abang , baby , papa , mama & lain2.Paling tidak pun andai mesti berbicara perkara yang tidak sepatutnya.

Justeru sesuatu yang membawa kearah perkara haram, maka haramlah perkara tersebut. Disebabkan perkara inilah ada pendapat yang menyatakan couple itu haram

3) WAJIB MENJAGA MARUAH SEORANG WANITA
        
         Syariat islam adalah  untuk menjaga maruah seorang wanita.Wanita sendiri itu adalah indah .Ingatlah wahai wanita SEINDAH2 HIASAN ADLAH WANITA SOLEHAH..Wanita jagalah kehormatan anda .
Apabila seseorang wanita itu berdating , kesucian akhlaknya akan diragui.Masyarakat tidak akan mempersoalkan si lelaki tersebut tetapi masyarakat akan mempersoalkan akan akhlak wanita tersebut.Mana mungkin wanita yang baik akhlaknya akan merelai sang lelaki mempermainkan dirinya ibarat barang yang tidak berharga.Maka banyak tanggapan negatif akan timbul akibat perbutan tersebut.Akhirnya banyak berlaku tohmahan terhadap seseorang wanita yang akan menjatuhkan maruahnya.Ingatlah bahawa islam amat menjaga maruah seorang wanita.

4)PERHUBUNGAN ITU TIDAK AKAN MEMBAWA KEPADA PEMBAZIRAN WANG DAN WAKTU

         Didalam bercouple kebiasaanya remja tidak akan berkira apabila berkaiatan dengan wang.Sang lelaki tidak kekok untuk belanja "aweknya".Sang perempun tidak kisah membelikan "pakwenya" hadiah.Bukankah ini akan menyebabkan pembaziran.Sebagai contoh pelajar IPTA & IPTS yang menerima pinjaman dari PTPTN , MARA ,mahupun biasiswa mahupun duit ibu bapa mereka sendiri mereka akan menggunakan wang tersebut untuk teman mereka.Tidak kurang juga bagi yang bekerja sambilan yang sanggup menghabiskan masa mereka untuk bekerja bagi mengumpul wang untuk membawa teman mereka keluar.Ingatlah perbuatan membazirkan harta adalah amalan syaitan.
       Begitu juga dengan soal waktu , banyak masa yangterbuang semata2 untuk berjumpa teman sperti tengok wayang dan lain2.Bukankah berdating , keluar bersama2&lain2 bukan anjuran islam! Maka melakukan perbutan yang mendekati zina adalah haram.


JAIHILAH PERBUATAN YANG AKAN MENJERUMUSKAN KEARAH ZINA . Jagalah batas pergaulan anda.Hidup kita ini diibaratka sebagai seorang perantau.Kiata tidak tahu bila ajal akan menjemput kita semua. Islam bukanlah menyekat pergaulan antara lelaki dan perempuan , jika pertemuan antara lelaki dan perempuan untuk berkaitan perbincangan mahupun perkara yang dibenarkan syarak perkara itu dibenarkan.Ianya dibenarkan dengan beberapa syarat.
Antaranya ditemani oleh mahram bagi wanita , menutup aurat , perkara ini penting untuk mendapat keredhaan ALLAH .Saya akui memang susah untuk mematuhinya tapi kita perlu ingat jalan untuk mendapat  keredhaan ALLAH sangat berliku  , jalan untuk kehancuran sangat mudah..Tepuk dada tanya iman.
Semoga kita akan mendapat petunjuk dari ALLAH untuk menempuh hari yang mendatang.Andai saya tersalah sila betulkan .

SEKIAN.ASSALAMUALAIKUM.





1 ulasan:

po berkata...

kekayaan hati datangny drpd sft yg mulia.Tmbhn pla insan yg baik adlh insan yg taw akn hukum hakam islam.slg kt sbg insan yg lemah msh trkndg hayat yknlh bhwa ia akn mghdp Allah suatu ms 6t.ap yg nk dtknkn d sini bercouple mngikt islm pd aslny harus sprtmna yg dktkn saudari.ttp dsbbkn tndkn kt mlps bts pergaulan yg dttpkn mk ia berubah mnjd haram.actually brkpel tdk slh jkalau kt mmpnyai niat untk mnkhnya.Tmbhn pla tdk mlkkn pmbzrn sprt yg saudari ktkn.Hdp ni pnh pancaroba ttp Allah i2 mha bjksana dlm mnttkn tiap2 ssuatu.yknlh dgn niat kt yg ikhls,hati yg mulia dn mmpnyai kbaikn dr segi rohaniah,insyallah Allah akn mmbls akn suatu dgn khndknya...