Halaman

Ahad, 26 Februari 2012

13 aurat wanita




1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulahmelaknat perempuan yang mencukur ataumenipiskan bulu kening atau memintasupaya dicukurkan bulu kening - Petikan dariHadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.


2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng -Dan janganlah mereka (perempuan)membentakkan kaki (atau mengangkatnya)agar diketahui perhiasan yang merekasembunyikan - Petikan dari Surah An-NurAyat 31. Keterangan : Menampakkan kaki danmenghayunkan/ melenggokkan badanmengikut hentakan kaki terutamanya padamereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah….


3. Wangian - Siapa sahaja wanita yangmemakai wangi-wangian kemudian melewatisuatu kaum supaya mereka itu menciumbaunya, maka wanita itu telah dianggapmelakukan zina dan tiap-tiap mata adazinanya terutamanya hidung yangberserombong kapal kata orang sekaranghidong belang - Petikan dari Hadis RiwayatNasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban


.4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan)melabuhkan kain tudung hingga menutupibahagian hadapan dada-dada mereka -Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuanyang mengikir gigi atau meminta supayadikikirkan giginya - Petikan dari Hadis RiwayatAt-Thabrani, Dilaknat perempuan yangmenjarangkan giginya supaya menjadicantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikandari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu(perempuan) di rumah kamu dan janganlahkamu menampakkan perhiasan mu sepertiorang jahilliah yang dahulu. Keterangan :Bersolek (make-up) dan menurut Maqatilsengaja membiarkan ikatan tudung yangmenampakkan leher seperti orang Jahilliyah

.7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakartelah menemui Rasullulah dengan memakaipakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: WahaiAsma! Sesungguhnya seorang gadis yangtelah berhaid tidak boleh baginyamenzahirkan anggota badan kecu alipergelangan tangan dan wajah saja - Petikandari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yangditusuk dengan besi itu lebih baik daripadamenyentuh kaum yang bukan sejenis yangtidak halal baginya - Petikan dari HadisRiwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuanmukmin hendaklah mereka menundukkansebahagian dari pemandangannya - Petikandari Surah An Nur Ayat 31.Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampaipandangan yang satu mengikuti pandanganlainnya. Kamu hanya boleh pandangan yangpertama sahaja manakala pandanganseterusnya tidak dibenarkan hukumnyaharam - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad,Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicarasehingga berkeinginan orang yang adaperasaan serong dalam hatinya, tetapiucapkanlah perkataan-perkataan yang baik -Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakandengan yang lain, iaitu kepala merekadilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) danpenyanyi perempuan, maka Allah akantenggelamkan mereka itu dalam bumi -Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepadaperempuan-perempuan mukmin, hendaklahmereka menundukkan pandangan merekadan menjaga kehormatan mereka - Petikandari Surah An Nur Ayat 31.Apabila seorang perempuan itu solat limawaktu, puasa di bulan Ramadan, menjagakehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam Syurga daripadapintu-pintu yang ia kehendakinya - HadisRiwayat Riwayat Al Bazzar.Tiada seorang perempuanpun yangmembuka pakaiannya bukan di rumahsuaminya, melainkan dia telahmembinasakan tabir antaranya dengan Allah- Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, AbuDaud dan Ibn Majah.


12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaianyang berlebih-lebihan terutama yangmenjolok mata , maka Allah akanmemberikan pakaian kehinaan di hari akhiratnanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad,Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah.Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59.Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepadaisteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah merekamemakai baju jilbab (baju labuh dan longgar)yang demikian itu supaya mereka mudahdiken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu.Allah maha pengampun lagi mahapenyayang.Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialahperempuan-perempuan yang berpakaiantetapi telanjang yang condong pada maksiatdan menarik orang lain untuk melakukanmaksiat. Mereka tidak akan masuk Syurgadan tidak akan mencium baunya - Petikandari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapunperempuan-perempuan yang akan digantungrambutnya hingga mendidih otaknya dalamNeraka adalah mereka itu di dunia tidak mahumenutup rambutnya daripada dilihat olehlelaki yang bukan mahramnya - Petikan dariHadis Riwayat Bukhari dan Muslim.Jadi kita sbg muslimah jgn amik mudah dgnsemua ni, apa yg ALLAH suruh, makawajiblah kita penuhi, jgn amik remeh sj..Krnsemestinya apa yg Allah perintahknterkandung hikmah yg terbaik, terutamanyabuat kita sbg perhiasan dunia..kalau nak jadiperhiasan syurga, penuhilah apa yg Allahperintahkan di dunia ini, insyaAllah..Semoga kita semua dpt jd wanita solehah,ameen.. Doakan ana juga istiqamah dlmmenutup aurat, krn bila2 ms sj kita blh diujidgn pesona duniawi, takut2 hati kita aknberubah satu hari nnti mana tahu kn,nauzubillah..Jd bykkn doa, moga dimantapkn& ditetapkn iman dalam diri kita, insyaAllah..Jd, ana harap post kali ni dpt bg peringtanbuat kita semua, insyaAllah..Wallualam bissowap..

Tiada ulasan: